Tuesday, 9 March 2010

Jordan - Ashabul Kahfi

Salam semua..

Di Jordan kami juga berkesempatan menziarahi Gua Ashbul Kahfi yang terletak di atas bukit. Kawasan tersebut dikenali sebagai Abu Alanda dan agak terpencil..sesat juga nak mencari tempatnya. Terdapat pandangan yang mengatakan bahawa kisah ini berlaku di Turki, Jordan, Syria, Arab Saudi dan Sepanyol. Tetapi lokasi yang paling kuat yang mempunyai ciri-ciri gua seperti diceritakan di dalam Al Quran ialah di Abu Alanda, Jordan.Masih ingat kisah Ashabul Kahfi?

Ashabul Kahfi adalah satu kisah di dalam Al Quran dalam Surah Kahfi mulai ayat 9 hingga 26. Ayat di dalam Surah tersebut menceritakan bagaimana 7 orang pemuda yang beriman kepada Allah melarikan diri ke sebuah gua dan Allah menidurkan mereka selama 309 tahun Qamariah (300 tahun Shamsiah) sehingga mereka tidak dapat dibangunkan oleh suara apa sekalipun.

Menurut ahli sejarah, kisah ini berlaku pada zaman sebelum kedatangan Islam. Asalnya penduduk negeri itu beriman kepada Allah dan beribadat mengesakanNya. Namun keadaan berubah selepas kedatangan seorang raja bernama Diqyanus. Raja ini menganut fahaman kufur/berhala dan ia memaksa rakyat di bawah pemerintahannya supaya murtad dari agama Allah yang dibawa Nabi Isa a.s. dan bertukar kepada agama kufur/berhala yang dianutinya. Rakyat yang takut dengan ancaman dan siksaan raja itu terpaksa akur dengan arahan yang zalim itu.

Namun tujuh pemuda beriman tadi tidak mahu tunduk dengan tekanan raja kafir itu. Mereka tetap teguh mempertahankan aqidah mereka walaupun menyedari nyawa dan diri mereka mungkin terancam dengan berbuat demikian. Akhirnya mereka dipanggil mengadap raja itu. Di hadapan raja yang zalim itu, mereka dengan penuh berani dan bersemangat berhujjah mempertahankan iman dan prinsip aqidah ilahi yang mereka yakini.

Walaupun tidak mampu menjawab hujjah-hujjah yang mantap dari pemuda-pemuda beriman ini, raja yang kufur dan zalim itu tetap berkeras mahu mereka murtad dari agama mereka. Ia memberikan tempoh beberapa hari kepada mereka. Jika selepas tempoh itu pemuda-pemuda ini tetap berkeras, maka mereka akan dimurtadkan secara paksa atau akan dibunuh.

Kerana sayangkan aqidah dan agama mereka, pemuda-pemuda ini bermesyuarat sesama mereka untuk mencari keputusan yang muafakat; apakah tindakan yang sepatutnya diambil untuk mempertahankan diri dan juga agama mereka? Akhirnya mereka memutuskan untuk lari bersembunyi dan berlindung di dalam gua di kawasan pedalaman.

Inilah pintu masuk gua, kami sampai terlewat pintu dah ditutup.. tapi alhamdulillah masih berpeluang menziarahi gua ini Mereka sampai di satu gua dan tertidur didalamnya selama 300 tahun. Walaupun mereka tidur amat lama dan tanpa makan dan minum, tetapi dengan kuasa Allah, badan dan jasad mereka tidak hancur dan musnah.Ketika mereka bangun mereka sendiri tidak menyedari bahawa mereka tidur dalam jangka masa yang amat lama. Mereka menyangka mereka hanya tidur dalam masa sehari atau separuh hari sahaja.

Apabila mereka bangun, “Berkatalah salah seorang di antara mereka: "Sudah berapa lamakah kamu berada (di sini?)". Mereka menjawab: "Kita berada (di sini) sehari atau setengah hari….”. (al-Kahfi: 19)

Allah mendedahkan perihal pemuda-pemuda ashabul kahfi itu semasa wakil mereka itu datang ke kota hendak membeli makanan. Ia merasa hairan melihat keadaan kota dan penduduknya berubah sama sekali. Penduduk kota pula merasa hairan melihat keadaan wakil itu dan mereka semakin syak apabila mereka melihat wang perak yang dibawanya ialah wang zaman dahulu yang sudah tidak laku lagi. Ia dituduh menjumpai harta karun lalu dibawa mengadap raja yang beriman dan mengambil berat hal agama.

Setelah mendengar kisahnya, raja dan orang-orangnya berangkat ke gua ashabul kahfi bersama wakil itu, lalu berjumpa dengan pemuda-pemuda itu sekeliannya dan mendengar kisah mereka. Sejurus kemudian pemuda-pemuda itu pun dimatikan Allah sesudah memberi ucapan selamat tinggal kepada raja yang beriman itu dan orang-orangnya.

Matahari terbenam. Pemandangan dari atas gua . Terdapat satu lubang dari atas gua ini dan menurut pandangan, pemuda-pemuda itu terbangun disebabkan cahaya matahari yang masuk kedalam gua melalui lubang tersebut. Masjid yang terdapat di sebelah gua Ashabul Kahfi

Pemuda pemuda ini adalah manusia yang sangat hebat dan teguh iman, semoga kita dikurniakan zuriat yang hebat seperti mereka..aminn

8 comments:

paij188 said...

subhanallah! Kuasa Allah kan? Seronok, jalan2 sambil imbau balik ilmu2 yang pernah balajar ekk. :)

Wan Anie said...

memang menarik cerita Ashabul Kahfi... tapi lebih menarik jika dapat melawat gua tersebut.... teringin juga nak ke sana suatu hari nanti

Neny said...

Seronoknya...mesti terasa mcm dlm rancangan Jejak Rasul kan?

temp. housewife said...

ingatkan gua tu dlm bukit. seronok C'Ma jln2 melawat tempat bersejarah mcm tu. Boleh tulis buku pengalaman melawat tempat2 menarik tu Cik Ma.

Ira said...

best.. best..
bila la dpt pi jordon nih..

Oyis said...

oh sungguh teringat pada lagu nasyid ashabul kahfi nyanyian raihan...

'Tercatat sudah dalam sejarah
Tujuh pemuda yang beriman
Melarikan diri kedalam gua
Demi menyelamatkan iman

Disangka tidur hanya sehari
Rupanya 309 tahun
Zaman bertukar beberapa kurun
Di bumi bersejarah Urdhu

Begitulah kuasa Ilahi
Kepada ashabhul kahfi
Tiada mustahil di dunia ini
Jika kita beriman dan bertakwa...'

ewah.. naik sheikh plak kita, sampai ter take over blog org hehe

ummiluqman said...

paji: alhamdulillah mmg teringat kembali apa yg pernah dibaca n belajar..
wan anie:insyaAllah.. semoga akan sampai nnti
neny: tula bila tgk tempat nya dan review balik kisah nya mmg ala ala jejak rasul lak :)

nur: kawasan luar gua lapang dan atas bukit dan dulu ini kawsan hutan

ira: alhamdulillah best..

oyis: jgn malu malu oyis..buat mcm rumah sendiri..lagu raihan ni mmg best.nasyid nasyid dia mmg bnyak kisah dan tauladan kan kan..

Nur said...

kisah ashabul kahfi merupakan salah satu bukti kekuasaan Allah..